Teatr Powszechny w Łodzi

13. Ogólnopolski Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (2007 r.)


Szanowni Państwo,
teatr XXI wieku, Teatr nowoczesny nie kończy się wraz z opadnięciem kurtyny, zaprasza widza dalej, chce rozwijać wraz z nim podjęty w sztuce temat. Festiwal jako jeden z przejawów działania teatru każe traktować sztukę sceny całościowo, spajać różne działania sceniczne, parateatralne, akcje o wymiarze artystyczno-społecznym. Dzisiejszy widz oczekuje sztuki, która stawia pytania, której o coś chodzi, która czegoś się dopomina. A więc tej, która jest ważna. Chodzi bowiem o coś więcej niż odwiedzenie teatru, chodzi o ciągłe otwieranie się na sztukę w różnych jej wymiarach, o pielęgnowanie twórczej konfrontacji, odwagę zadawania pytań o świat, człowieka, teatr. I nie jest ważne jaki gatunek posłuży nam jako medium – równie przejmująco co tragedia mogą oddziaływać i gatunki komediowe. Na tegorocznym Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych chcę zaproponować Państwu wspólne teatralne stawianie pytań i próby szukania odpowiedzi na nie.

W jednym z podsumowań życia festiwalowego w Polsce Ogólnopolski Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych wskazano jako jedno z ważniejszych wydarzeń teatralnych. Ten sukces jest również sukcesem Państwa. W teatrze stricte komediowym dzięki Państwa zaufaniu na naszej scenie może rozwijać się festiwal wielu gatunków teatralnych. Od lat towarzyszymy Państwu prezentując spektakle najwyższej próby, staramy się także stale z Państwem o teatrze rozmawiać. Twórcze dyskusje będą odbywać się nie tylko poprzez scenę, ale także podczas towarzyszących spektaklom spotkań.

Tegoroczną trzynastą edycję festiwalu zbudowałam wokół tematu zdejmowania masek, których właściwością jest nie tylko kamuflowanie, ale i odsłanianie prawdy o człowieku. Festiwal rozpocznie się 17 lutego i zostanie inaugurowany spektaklem Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery Teatru Narodowego w Warszawie. Przejmującą i niezwykle prawdziwa myśl Becketta o teatrze i życiu człowieka będzie znaczącym akcentem festiwalu. Wśród zaproszonych spektakli znajdą Państwo Miarkę za miarkę  Williama Szekspira w reżyserii Anny Augustynowicz Teatru Powszechnego w Warszawie. Kolejne odczytanie Szekspira okazało się porażająco aktualne, nie tylko w swojej sensacyjnej analogii do rzeczywistości politycznej – ważniejszy wydaje się tu problem polityki, manipulacji słownej, która może doprowadzić do tragedii. Na festiwalu zaprezentujemy także przedstawienie podejmujące niezwykle ważny temat wygnania, który nadal w świadomości Polaków i Niemców pozostaje kwestią trudną i bardzo bolesną – Transfer! Dunja Funke, Sebastiana Majewskiego w reżyserii Jana Klaty Teatru Współczesnego we Wrocławiu. Pojawi się także spektakl Mojo Mickybo Owena CmCafferty’ego w reżyserii Wiktora Rubina Teatru Krypta Zamek Książąt Polskich. Mojo Mickybo To opowieść o przyjaźni dwóch chłopców, próbujących ocalić swoją wrażliwość, prawdziwość swojego dziecięcego świata. Kolejną propozycją będzie tragikomedia Wojna na trzecim piętrze Pavla Kohouta w reżyserii Pawła Aignera warszawskiego Teatru Montownia. Sztuka, która umiejętnie posługując się groteskowym, czarnym humorem, odsłania mechanizm manipulowania jednostką, Zaprosiłam także Baal Bertolta Brechta w reżyserii Marka Fiedora Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu. Baal to przejmujący, opowiedziany niezwykle mocnym, niekiedy brutalnym językiem spektakl o naturze człowieka. Człowieka, który pragnie rozpłynąć się w intensywności swojego doświadczenia świata. Gościć będziemy także niezwykle interesującą nieklasyczną interpretację dramatu Samuela Becketta Szczęśliwe dni w reżyserii Piotra Cieplaka warszawskiego Teatru Polonia. Teatr Powszechny będzie reprezentowany przez Napis Géralda Sibleyrasa w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. Napis to jedna z ciekawszych współczesnych tragikomedii wykorzystująca błahe wydarzenie dla odsłonięcia hipokryzji tkwiącej w ludziach.

Na festiwalu gościć będziemy także bardzo ciekawego artystę Guya Mastersona, uznanego za jednego z najwybitniejszych aktorów zajmujących się monodramem. Masterson zaprezentuje Under Milk Wood Dylana Thomasa, spektakl grany m. in. w londyńskim The Bush Theatre. Pod mlecznym lasem to piękna, na wskroś teatralna opowieść, malująca w poetyce snu świat ludzkich doświadczeń.

W tym roku rytm festiwalu będzie przebiegał inaczej. Będziemy spotykać się z Państwem nieco intensywniej, bo poza spektaklami weekendowymi festiwal trwał będzie w ciągu tygodnia. Teatr jest sztuką żywą, zmieniającą się i wymagającą wrażliwej na niego reakcji. Traktując elastycznie formę festiwalu, w jego koncepcji, a także samej organizacji staram się zachować słuch na zmiany w teatrze. Większość interesujących polskich spektakli powstaje na małych scenach, w kameralnych salach, w atmosferze intymnej przestrzeni bardzo trudnej, a niekiedy wręcz niemożliwej do przeniesienia na scenę o zupełnie innych warunkach, z publicznością pomyślaną na prawie pięćset osób.

Festiwalowi towarzyszyć będą liczne wydarzenia, będziemy spotykać się z Państwem po każdej pierwszej prezentacji festiwalowej w naszym klubie, zaprosimy także do księgarnio-kawiarni „mała litera” na spotkania z twórcami piszącymi, a także na wystawę prac Zbigniewa Herberta.

Niezwykle cennym pomysłem jest inicjatywa Łodzi Festiwalowej, dzięki której wszystkie łódzkie festiwale promując Łódź zabiegać będą dla miasta o miano Europejskiej Stolicy Kultury. Moim marzeniem jest by na kolejne edycje naszego festiwalu zapraszać twórców teatru z poszczególnych Stolic Kultury w Europie. Do tej pory zaprosiliśmy artystów z Czech, Francji, a teraz z Wielkiej Brytanii. Były to skromne spektakle, na miarę naszych możliwości. Moim marzeniem jest sięganie jeszcze odważniej, po wieloobsadowe spektakle. Konfrontacja polskiego wybitnego aktorstwa z mistrzowskimi kreacjami z Europy stworzyłaby wspaniały dialog sztuki teatru i prawdziwą Stolicę Kultury.

Serdecznie zapraszam na XIII Ogólnopolski Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, spotkajmy się w Teatrze Powszechnym.

Jak zwykle jestem ciekawa rozmowy z Państwem,
Ewa Pilawska

REPERTUAR 13OFSPiN

  • 17, 18 lutego, godz. 19.00 – Czekając na Godota, reż. A. Libera, Teatr Narodowy, Warszawa
  • 20, 21 lutego, godz. 19.00 – Mojo Mickybo, reż. W. Rubin, Teatr Krypta Zamek Książąt Polskich, Szczecin
  • 22, 23 lutego, godz. 19.00 – Under Milk Wood, reż. T. Boncza, monodram Guya Mastersona, Wielka Brytania
  • 24, 25 lutego, godz. 19.00 – Napis, reż. W. Śmigasiewicz, Teatr Powszechny, Łódź
  • 27, 28 lutego, godz. 19.00 – Ball, reż. M. Fiedor, Teatr im. Jana Kochanowskiego, Opole
  • 2, 3 marca, godz. 19.00 – Szczęśliwe dni, reż. P. Cieplak, Teatr Polonia, Warszawa
  • 4 marca, godz. 16.30 i 20.00 – Transfer!, reż. J. Klata, Teatr Współczesny, Wrocław
  • 5, 6 marca, godz. 19.00 – Miarka za miarkę, reż. A. Augustynowicz, Teatr Powszechny, Warszawa
  • 11 marca, godz. 16.00 i 19.00 – Wojna na trzecim piętrze, reż. P.Aigner, Teatr Montownia, Warszawa

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

  • od 16 lutego do 11 marca – wystawa rysunków Zbigniewa Herberta (Miejska Galeria Sztuki, Galeria Willa, Łódź, ul. Wólczańska 31)