Zmień rozmiar czcionki

Zmień kontrast

Pozostałe

Kilka obrazów z XX Festiwalu

4 kwietnia zakończyła się XX edycja trwającego niemal trzy tygodnie Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Łódź w tym czasie była znowu teatralną stolicą Polski. Widzowie obejrzeli osiem spektakli (w tym trzy przygotowane specjalnie na Festiwal prapremiery, jedną światową Teatru DAKH z Kijowa), dwie wystawy oraz wzięli udział w panelach dyskusyjnych. Tematem tegorocznego Festiwalu byli "Mistrzowie". 

Spektakle festiwalowe oglądały nadkomplety publiczności - frekwencja wyniosła 103 proc. Jest nam z tego powodu niezmiernie miło, gdyż uważamy, że publiczność świadczy o sensie tworzenia teatru. Widzowie są niewątpliwie współtwórcami sztuk. Dlatego też to publiczność zawsze wybiera najlepszy spektakl, najlepszego aktora oraz najlepszą aktorkę Festiwalu. W tym roku zwyciężył spektakl "Bitwa Warszawska 1920" z Narodowego Teatru Starego w Warszawie, Marta Ścisłowicz za rolę w spektaklu "Caryca Katarzyna" z Teatru im. Żeromskeigo w Kielcach oraz Grzegorz Małecki za rolę w spektaklu "Konstelacje" z Teatru Polonia w Warszawie. 

Dziękujemy bardzo serdecznie Państwu za udział w Festiwalu! Zapraszamy do obejrzenia kilku obrazów, podsumowujących XX edycję MFSPiN.

Fot. Katarzyna Chmura-Cegiełkowska

       

13 marca: inaugurację Festiwalu poprzedziła prezentacja przygotowanego przez Jana Wasińskiego specjalnie na XX MFSPiN muralu, odwołującego się do sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych.

15 marca: inauguracja XX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

15 marca: otwarcie wystawy "Mistrz-uczeń. Lupa-Warlikowski. Kilka obrazów z teatru Krystiana Lupy i Krzysztofa Warlikowskiego". Wystawa zrealizowana w koprodukcji z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Kuratorami wystawy są Magdalena Kulesza i Krzysztof Kelm.

15 marca: publiczność podczas spektaklu inaugurującego XX MFSPiN

15, 16 marca: spektakl "Nietoperz" z TR Warszawa, reż. Kornel Mundruczó

15 marca: spotkanie z twórcami spektaklu "Nietoperz"

 

         

15 marca: po spektaklu "Nietoperz" na scenie pojawił się Andrzej Poniedzielski i trzydziestu pięciu artystów reprezentujących łódzkie teatry (Teatr im. Jaracza, Teatr Nowy, Teatr Arlekin i Teatr Powszechny w Łodzi). „Chór grecki” z przewodnikiem, jednocześnie autorem tekstu piosenki, zaprezentował prapremierowe wykonanie utworu „Kochaj tę mgłę”, który został skomponowany specjalnie na Festiwal.

15 marca: Prezes NBP Marek Belka (wybrany przez widzów przez aklamację), uderzając w gong, inauguruje XX MFSPiN

15 marca: przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bożena Sawicka podczas inauguracji Festiwalu odznacza dyrektor Ewę Pilawską Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, na co publiczność reaguje spontaniczną owacją na stojąco.

15 marca: publiczność we foyer w dniu inauguracji Festiwalu

 16 marca: artyści po prapremierze spektaklu Teatru Powszechnego w Łodzi "Uwolnić karpia" w reżyserii Krystyny Meissner.

Akcja spektaklu toczy się wokół budowanych na fałszu i hipokryzji relacji pomiędzy członkami trzypokoleniowej rodziny. Zręczność, z jaką autor tekstu posługuje się językiem, czarny humor i ironia obnażają prawdę o braku miłości i niezrozumieniu pomiędzy ludźmi. Paradoksalnie, muzycznym leitmotivem sztuki jest przebój Beatlesów „All you need is love”. Jednak to wokół samotności zbudowana jest komedia utrzymana w konwencji teatru absurdu, którą porównać można by do stylistyki i języka utworów Sławomira Mrożka.

 

16 marca: spotkanie z twórcami spektaklu "Uwolnić karpia"

21, 22 marca: spektakl "Bitwa Warszawska 1920" z Narodowego Teatru Starego w Krakowie, reż. Monika Strzępka

21 marca: spotkanie z twórcami spektaklu "Bitwa Warszawska 1920"

21 marca: otwarcie wystawy "Mistrz-uczeń. Świerzy-Pągowski" w Hotelu Andel's

21 marca: otwarcie wystawy "Mistrz-uczeń. Świerzy-Pągowski" w Hotelu Andel's

23 marca: Panel dyskusyjny "Mistrzowie". Podczas dyskusji Krystian Lupa stwierdził, że mistrzowie są szczególnie ważni dla artystów. Artysta powinien mieć mistrza, gdyż kształtowanie się tożsamości twórcy jest wynikiem poznawania najlepszych dzieł. Nie można stać się artystą „z życia”. „Wszystkie początkowe fascynacje płyną z cudzych dzieł, jesteśmy na kolanach wobec sztuki” - powiedział Lupa. Jako mistrzów wymienił Pabla Picassa i Tadeusza Kantora, a również Karla Gustava Junga

24 marca: publiczność spektaklu "Poczekalnia.0" z Teatru Polskiego we Wrocławiu, reż. Krystian Lupa

24 marca: pokaz mistrzowski spektaklu "Poczekalnia.0" z Teatru Polskiego we Wrocławiu, reż. Krystian Lupa

24 marca: pokaz mistrzowski spektaklu "Poczekalnia.0" z Teatru Polskiego we Wrocławiu, reż. Krystian Lupa

24 marca: spotkanie po spektaklu "Poczekalnia.0"

27, 28 marca: prapremierowe pokazy przygotowanego specjalnie na Festiwal spektaklu "Buda dla psa. Widok z góry. Widok z dołu", Teatr DAKH z Kijowa.

Spektakl stwarza dwa światy i pozwala doświadczać ich z dwóch punktów widzenia. Jest świat widziany z góry i świat oglądany z dołu. To, co rozgrywa się na dole (w jamie, w klatce, pod ziemią) opiera się na porządku zniewolenia, upokorzenia, zezwierzęcenia. Początkowo przestrzeń oddzieloną kratami i deskami z bezpiecznej perspektywy obserwujemy z góry my, widzowie. Nie jesteśmy jednak tylko biernym obserwatorem. Z czasem stajemy się coraz bardziej uczestnikami spektaklu. Teraz to my jesteśmy zamknięci w klatce. Patrząc w górę, obserwujemy rozgrywające się tam wydarzenia. Nie widzimy już jednak oprawców ani więźniów. Stoi nad nami lamentujący chór, wyśpiewujący błagania z „Króla Edypa” w przekładzie Iwana Franko. Czy będąc w klatce jesteśmy więc więźniami czy może raczej obserwatorami swoistego misterium?

27 marca: spotkanie z twórcami spektaklu "Buda dla psa. Widok z góry. Widok z dołu"

28 marca: panel dyskusyjny "Wojownicy i świadkowie". Uczestnicy panelu zastanawiali się między innymi nad tym, czym jest Majdan, który my znamy tak naprawdę tylko z przekazu medialnego. Czym jest Majdan dla Ukraińców, dla uczestników rewolucji? Dyrektor Teatru DAKH w Kijowie Vladislav Toitskyi porównał go do aktu narodzin – bolesnego, krwawego, ale jednocześnie radosnego, gdyż zwiastującego lepszą przyszłość. Owocem tych narodzin ma być nowa Ukraina, dziecko, którym Ukraińcy muszą zająć się sami.

29 marca: publiczność na schodach w Hotelu Grand w Łodzi, gdzie w dawnej siedzibie Teatru 7.15 odbyła się prapremiera spektaklu Pawła Miśkiewicza "Mars Odyseja" (spektakl Teatru Powszechnego w Łodzi)

 

29, 30 marca: prapremiera spektaklu Pawła Miśkiewicza "Mars Odyseja" (spektakl Teatru Powszechnego w Łodzi)

29 marca: prapremiera spektaklu Pawła Miśkiewicza "Mars Odyseja" (spektakl Teatru Powszechnego w Łodzi)

           

29 marca: spotkanie po prapremierze spektaklu Pawła Miśkiewicza "Mars Odyseja" (spektakl Teatru Powszechnego w Łodzi)

3 kwietnia: "Caryca Katarzyna" z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach, reż. Wiktor Rubin

„Caryca...” - podobnie jak „Joanna Szalona. Królowa”, która zrealizowana została również w kieleckim Teatrze – powstała na bazie biografii. Twórcy nie rekonstruują jednak historii rosyjskiej imperatorowej. Pokazują despotyczną i silną monarchinię, która przeszła do historii przede wszystkim za sprawą krążących o jej życiu erotycznym plotek. Plotek, które nie tylko uzupełniają oblicze przeszłości, ale które wręcz ją kreują. W spektaklu quasi-historyczna narracja sprzężona jest ze współczesnością. Postaci są w takim samym stopniu historyczne, co współczesne. Nie ma tutaj większego znaczenia zgodność z faktami, nieistotny jest podział na dziś i wczoraj. Dążenie do władzy, polityczne ambicje, frustracja, smutek są poza historią, są właściwe wszystkim czasom. Prawdziwa historia jest już tylko tłem dla poskładanego z resztek biografii „ciała” Carycy, które funkcjonuje niczym produkt kultury masowej.

 

3 kwietnia: spotkani z twórcami spektaklu "Caryca Katarzyna"

 

 

4 kwietnia: publiczność przed spektaklem "Konstelacje" z Teatru Polnia w Warszawie, reż. Adam Sajnuk

 

4 kwietnia: spektakl "Konstelacje" z Teatru Polonia w Warszawie, reż. Adam Sajnuk

 

4 kwietnia: zakończenie XX MFSPiN, publiczność we foyer


BIP