Zmień rozmiar czcionki

Zmień kontrast

Pozostałe

Podsumowanie sezonu 2013/2014

W Powszechnym zakończył się sezon 2013/2014. A każdy koniec jest okazją, która domaga się podsumowania minionego czasu. Z kolei każde podsumowanie łatwo popada w ton śmiesznie poważny, co zauważył Gombrowicz, kończąc „Ferdydurke” słowami „Koniec i bomba, 
a kto czytał, ten trąba!”. Koniec końców – pozwólmy więc mówić faktom. Bo „fakty to – jak z kolei stwierdził Woland z powieści Bułhakowa – najbardziej uparta rzecz pod słońcem”.

Jakie są fakty? W sezonie 2013/2014 wystawiliśmy 346 przedstawień dla 75 600 widzów i jako jeden z nielicznych teatrów w kraju graliśmy do połowy lipca. Wpływy i pozyskane środki Teatru ogółem wyniosły 3 074 275 zł. Był to czas bardzo intensywnej pracy zespołu Teatru. Pracy równie upartej jak fakty.

 

Na dwóch scenach zrealizowaliśmy w tym sezonie trzynaście premier:

 

oraz sześć premier Teatru dla niewidomych i słabo widzących, które od ośmiu lat społecznie reżyseruje dyrektor Ewa Pilawska:

 

W marcu i kwietniu 2014 roku zorganizowaliśmy dwudziestą, jubileuszową edycję Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Jego leitmotivem byli „Mistrzowie”. A jak zauważył podczas zorganizowanej w ramach Festiwalu dyskusji Krytian Lupa, artysta powinien mieć mistrza, gdyż kształtowanie się tożsamości twórcy jest wynikiem poznawania najlepszych dzieł. Nie można stać się artystą „z życia”. Wszystkie początkowe fascynacje płyną z cudzych dzieł.

Z pewnością jednak nie tylko artysta potrzebuje mistrza. Dlatego z myślą o łódzkiej publiczności na Festiwalu staramy się od lat prezentować najważniejsze, mistrzowskie spektakle. W tym roku widzowie obejrzeli osiem sztuk (w tym trzy przygotowane specjalnie na Festiwal prapremiery - jedną światową Teatru DAKH z Kijowa), dwie wystawy oraz wzięli udział w panelach dyskusyjnych. Spektakle festiwalowe oglądały nadkomplety publiczności - frekwencja wyniosła 103 proc. Jest to budujące, gdyż w repertuarze znalazły się dzieła wymagające od widza szczególnej wrażliwości i zaangażowania.

Zawsze podkreślamy, że w teatrze najważniejszy jest widz. Dlatego też to publiczność zawsze wybiera najlepszy spektakl, najlepszego aktora oraz najlepszą aktorkę Festiwalu. W tym roku zwyciężył spektakl "Bitwa Warszawska 1920" z Narodowego Teatru Starego w Warszawie, Marta Ścisłowicz za rolę w spektaklu "Caryca Katarzyna" z Teatru im. Żeromskeigo w Kielcach oraz Grzegorz Małecki za rolę w spektaklu "Konstelacje" z Teatru Polonia w Warszawie.

Co jeszcze jest faktem, jeśli chodzi o miniony sezon? Społeczne zaangażowanie Powszechnego. Przez cały sezon kontynuowaliśmy nasze inicjatywy: Spektakl dla bezrobotnych, Spektakl dla seniorów i Dziecko w sytuacji. W ramach tej ostatniej przygotowaliśmy prapremierę bajki Mój tata chce latać jak ptak oraz bezpłatne pokazy, na które zaprosiliśmy dzieci z rodzin najuboższych. W tym sezonie zrealizowaliśmy też 86 nieodpłatnych zajęć w ramach Edukacji teatralnej. Udostępniliśmy także nieodpłatnie na tydzień Festiwalowi Kultury Chrześcijańskiej i Teatrowi Logos Dużą Scenę.

Zaproponowaliśmy w tym sezonie także nowe inicjatywy. W maju odbył się Tydzień seniora w Teatrze Powszechnym (w ramach łódzkich Senioraliów 2014). Jego częścią był nowy cykl spotkań z artystami łódzkich teatrów zatytułowany Mistrzowie scen łódzkich prowadzony przez Małgorzatę Warzechę. W tym sezonie odbyły się również warsztaty dramaturgiczne pod opieką Romana Pawłowskiego dla uczestników organizowanego przez Teatr ogólnopolskiego konkursu na napisanie współczesnej polskiej komedii „Komediopisanie”. Kontynuowaliśmy również cykl Niepoważne media, którego kuratorką jest Weronika Szczawińska.

Faktem jest również, że bardzo istotnym punktem tego sezonu były wyjazdy zagraniczne i udział spektakli Teatru Powszechnego w licznych festiwalach. Spektakl Tu-wim zrealizowany na Małej Scenie Powszechnego z okazji Roku Juliana Tuwima został z ogromnym powodzeniem zaprezentowany w Stuttgarcie, Londynie oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sibiu – jednego z najważniejszych festiwali teatralnych w Europie. Uznana za jeden z najważniejszych spektakli 2013 roku Podróż zimowa wystawiana była na XII Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, 6. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie, 34. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, XXII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt w Toruniu, a w lipcu w ramach Festiwalu Open’er w Gdyni.

Jesteśmy również dumni z nagród i przyznanych nam wyróżnień, przede wszystkim z Brązowego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis dla dyrektor Ewy Pilawskiej. Podczas inauguracji Festiwalu (15 marca 2014) przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bożena Sawicka odznaczyła Ewę Pilawską, na co publiczność zareagowała spontaniczną owacją na stojąco.

Warto również zauważyć, że od początku minionego sezonu widzowie Powszechnego mogli kupować bilety na spektakle online. Jako pierwszy łódzki teatr wprowadziliśmy możliwość zakupu biletów przez smartfony oraz sprzedawaliśmy bilety w formie doładowania kart.

To tyle, jeśli chodzi o fakty. Ale teatr to nie tylko fakty. To również (albo przede wszystkim) – jak ujął to Andrzej Poniedzielski w utworze przygotowanym specjalnie na nasz Festiwal – „znikomy cud wyobraźni”. Ale to już temat, który wykracza poza ramy wszelkich podsumowań.

 

Dziękujemy Państwu za ten sezon.

Ewa Pilawska i zespół Teatru Powszechnego w Łodzi


BIP