Zmień rozmiar czcionki

Zmień kontrast

Pozostałe

Rok 2014 w Powszechnym: podsumowanie

Okazją do podsumowań są dwa momenty w roku: koniec sezonu oraz koniec roku kalendarzowego. O ile podsumowanie sezonu - którego w Powszechnym dokonujemy na ogół w lipcu - jest jednocześnie zwiastunem chwili wakacyjnego odpoczynku, to podsumowanie roku kalendarzowego przypada na czas najbardziej intensywnej pracy w Teatrze. Pracy nad premierami, nowymi projektami, przygotowaniami do XXI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Liczby, które podsumowują rok 2014 są budujące. Mobilizują nas do podejmowania kolejnych wyzwań.

W 2014 roku zagraliśmy niemal 330 przedstawień. Odwiedziło nas 78 373 widzów. Zrealizowaliśmy 13 premier – w tym 7 premier Teatru dla niewidomych i słabo widzących. Zorganizowaliśmy ponad 150 zajęć z edukacji teatralnej.

Wpływy to około 2 700 000 zł. Dotacja organizatora wyniosła 3700 000 zł na Teatr (dotacja na Festiwal - 1 000 000 zł).

Z artykułu „Mapa teatru publicznego (5)” opublikowanego na łamach „Teatru” (11/2014) wynika, że w 2013 roku - przy najniższej dotacji – Powszechny był najchętniej odwiedzanym łódzkim teatrem dramatycznym (74 140 widzów). W roku 2014 odwiedzaliście nas Państwo równie tłumnie, za co dziękujemy.

„W dziedzinie idei wszystko zależy od entuzjazmu. W prawdziwym świecie liczy się wytrwałość” - stwierdził Goethe. Można by powiedzieć, że w teatrze wszystko zależy od tego, czy jesteśmy wytrwałymi pasjonatami. Rok 2014 był trudny dla Powszechnego. Bez pasji trudno byłoby osiągnąć sukces. A ten w przypadku teatru jest wspólnym dziełem twórców, widzów oraz zespołu.

Dziękujemy Państwu za ten wspólny rok, w trakcie którego staraliśmy się działać tak, aby móc dotrzeć do jak najszerszej publiczności. Nasze dotychczasowe inicjatywy poszerzyliśmy o szereg nowych projektów. W roku 2015 zaproponujemy kolejne projekty – o tym będziemy informować już wkrótce.

Zapraszamy do obejrzenia wybranych zdjęć, przedstawiających niektóre z wydarzeń teatralnych 2014 roku w Teatrze Powszechnym w Łodzi. 


 

Luty: 36. premiera Teatru dla niewidomych i słabo widzących - „Noc w Prowansji” Robina Hawdona
Teatr dla niewidomych i słabo widzących jest jedyną tego typu formą teatralną uprawianą w Polsce. Spektakle posługują się symboliczną dekoracją i kostiumami, nacisk kładziony jest na szczegóły dźwiękowe, czytane są także didaskalia. Wszystkie spektakle prezentowane w ramach Teatru dla niewidomych i słabo widzących społecznie reżyseruje Ewa Pilawska.
 
Marzec: Inauguracja XX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
 
 Marzec: Przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bożena Sawicka podczas inauguracji Festiwalu odznacza dyrektor Ewę Pilawską Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, na co publiczność reaguje owacją na stojąco.
 
Marzec: „Nietoperz” z TR Warszawa był pierwszym spektaklem, który został zaprezentowany w ramach Festiwalu.
Wyreżyserował go węgierski twórca Kornel Mundróczó. „Nietoperz” to konfrontacja z problematyką cierpienia i śmierci. Mundróczó, trawestując formułę operetki i nawiązując do „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa, stworzył ironiczną opowieść, mówiącą o kondycji współczesnego człowieka i jego pragnieniu decydowania o własnym życiu.  
 
 
W ramach XX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych Teatr Powszechny przygotował dwie prapremiery. Jedną z nich był spektakl „Uwolnić karpia”. Jego realizację zaproponowała Krystyna Meissner - reżyserka teatralna, dyrektor teatrów, twórczyni i organizatorka międzynarodowych festiwali "Kontakt" w Toruniu i "Dialog" we Wrocławiu. Meissner wybrała tekst nagrodzony w konkursie na napisanie współczesnej polskiej komedii „Komediopisanie”.

Marzec: Na Dużej Scenie „Bitwa Warszawska 1920” z Narodowego Teatru Starego w Krakowie (reż. Monika Strzępka). Spektakl został wybrany przez publiczność XX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych jako najlepszy spektakl ubiegłorocznej edycji.  

Marzec: otwarcie festiwalowej wystawy "Mistrz-uczeń. Świerzy-Pągowski" w Hotelu Andel's. Waldemar Świerzy współtworzył w latach pięćdziesiątych fenomen artystyczny określany mianem polskiej szkoły plakatu. Pągowski, jego najbardziej znany student, jest kontynuatorem najlepszych tradycji plakatu polskiego.  
Marzec: Festiwalowy panel dyskusyjny "Mistrzowie". Panel, w którym uczestniczyli Krystian Lupa, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego, recenzentka „Tygodnika Powszechnego”, „Didaskaliów” i „Teatru” Anna R. Burzyńska, krytyk teatralny i wicedyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy Paweł Sztarbowski oraz Aneta Kyzioł, dziennikarka działu kulturalnego "Polityki", poprowadził Jacek Żakowski. Podczas dyskusji Krystian Lupa stwierdził, że mistrzowie są szczególnie ważni dla artystów. Artysta powinien mieć mistrza, gdyż kształtowanie się tożsamości twórcy jest wynikiem poznawania najlepszych dzieł - powiedział.  

Marzec: pokaz mistrzowski spektaklu "Poczekalnia.0" z Teatru Polskiego we Wrocławiu (reż. Krystian Lupa). Spektakl rozgrywa się w poczekalni opuszczonej stacji, na której wysiadła część pasażerów nocnego ekspresu, ponieważ ktoś poinformował ich o konieczności przesiadki. We wspólnej, zawieszonej w czasie, nie do końca zidentyfikowanej i nieokreślonej przestrzeni znaleźli się obok siebie ludzie. Różne typy ludzi, różne charaktery; ludzie, którzy czekają, aby opuścić to miejsce. Przychodzi im tymczasowo przetrwać w poczekalni i konfrontować się z innymi członkami powołanej tymczasowo mikrospołeczności.

Marzec: prapremiera przygotowanego specjalnie na XX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych przez Teatr DAKH w Kijowie spektaklu „Buda dla psa. Widok z góry. Widok z dołu”. Sztuka opiera się na fragmentach utworów, które opisują wydarzenia rozgrywające się na w 2014 roku na kijowskim Majdanie. Nie zawęża to jednak siły wyrazu sztuki, która ma charakter uniwersalny. Stawia pytania o wolność, prawdę, sens i przyczynę cierpienia.

Marzec: prapremiera spektaklu Powszechnego zatytułowanego „Mars: Odyseja”. Opowiada on o planowanej w 2023 r. wyprawie na Marsa. Zaprezentowany został w dawnym Teatrze 7:15 w Hotelu Grand. Reżyser spektaklu Paweł Miśkiewicz wspólnie z zespołem cały czas zgłębia temat lotu na czerwoną planetę. Na nową odsłonę sztuki zapraszamy w styczniu.

Kwiecień: Caryca Rosji i ostatni król Rzeczypospolitej pozbawieni insygniów władzy i dworskiego ceremoniału, wyposażeni za to w ludzkie cechy, frustracje i słabości. To główny temat wyreżyserowanego przez Wiktora Rubina spektaklu „Caryca Katarzyna” z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach, który obejrzeliśmy w ramach XX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Odtwórczyni głównej roli Marta Ścisłowicz została wybrana przez publiczność jako najlepsza aktorka Festiwalu.  

Kwiecień: na Dużej Scenie Teatru Powszechnego w Łodzi obejrzeliśmy ostatni spektakl XX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych - „Konstelacje” z Teatru Polonia w reżyserii Adama Sajnuka. Najbardziej znana sztuka młodego brytyjskiego dramatopisarza Nicka Payne’a zdobyła nagrodę dla najlepszego tekstu dramatycznego Evening Standard Theater Awards, jest z powodzeniem wystawiana w londyńskim Royal Court Theatre. Występujący w spektaklu Grzegorz Małecki został wybrany przez publiczność jako najlepszy aktor Festiwalu.

Kwiecień: „Podróż zimowa” (reż. Maja Kleczewska) - koprodukcja Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Polskiego w Bydgoszczy - została zaprezentowana w ramach Warszawskich Spotkań Teatralnych. Po spektaklu odbyło się spotkanie, które poprowadził Zdzisław Pietrasik. 25 maja „Podróż...” wystawiliśmy także na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt. W 2013 roku „Podróż...” była wystawiana na wszystkich najwazniejszych festiwalach teatralnych w Polsce – m.in. na Boskiej Komedii czy Festiwalu Prapremier.  

Kwiecień: 37. premiera Teatru dla niewidomych i słabo widzących - „Mój tata chce latać jak ptak” Davida Almonda.  

Maj: 38. premiera Teatru dla niewidomych i słabo widzących - „Sobowtór” Erica Elice'a, Rogera Reesa

Maj: premiera „Prawdy” w reżyserii Marcina Sławińskiego. Sztukę młodego francuskiego autora Floriana Zellera na język polski przełożyła Barabra Grzegorzewska, która zaszczyciła nas swoją obecnością.

Maj: pierwsze spotkanie z cyklu Mistrzowie Scen Łódzkich. Barbara Połomska, Janusz Kubicki i Michał Szewczyk opowiadali o swoich domach rodzinnych, o tym co skłoniło ich do podjęcia decyzji o wyborze zawodu aktora oraz szkole teatralnej. Spotkanie było częścią projektu Tydzień seniora w Teatrze Powszechnym. Poprowadziła je redaktor Radia Łódź Maałgorzata Warzecha.

Czerwiec: Teatr Powszechny zaprezentował spektakl „Tu-wim” podczas The Sibiu International Theatre Festival, który jest obok festiwali teatralnych w Edynburgu i Awinionie jedną z najważniejszych imprez teatralnych w Europie.  

Czerwiec: w ramach edukacji Teatru Powszechnego powstała prapremiera bajki „Mój tata chce latać jak ptak” (reż. Andrzej Jakubas). To kolejna odsłona projektu "Dziecko w sytuacji". Celem akcji jest zwrócenie uwagi na trudną sytuację najmłodszych, których los stawia wobec życiowych wyzwań.  

Czerwiec: 39. premiera Teatru dla niewidomych i słabo widzących - „Obietnica poranka” Romaina Gary. To rozpisana na dwoje aktorów ciepła opowieść o miłości matki do syna i syna do matki. Ona – całe życie poświęciła jemu, by stał się kimś, był wielkim człowiek. On – całym swym życiem udowadnia, że miała racje. W spektaklu mistrzowską kreację stworzyła aktorka teatralna i filmowa Barbara Połomska. Spektakl został przyjęty długimi owacjami.

Czerwiec: prapremiera monodradmu Aleksandry Listwan „Czad”. Autorski spektakl to kolaż monologów zebranych i spisanych przez aktorkę podczas spotkań z kobietami, które zgodnie z powszechnie przyjętymi normami można by uznać za dziwne.  

Lipiec: „Podróż zimowa” (reż. Maja Kleczewska) - koprodukcja Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Polskiego w Bydgoszczy - została zaprezentowana podczas Festiwalu Open'er w Gdyni. W ostatnich latach Festiwal poszerzył swoją formułę, prezentując najważniejsze zjawiska artystyczne (m.in. teatr, sztuki wizualne) ostatnich lat.  
 
 
Wrzesień: „Marsz Polonia” zaprezentowany został w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy z okazji jubileuszu 20 sezonów Jacka Głomba w Legnicy.

Wrzesień: drugie spotkanie z aktorami seniorami Teatru z cyklu „Mistrzowie Scen Łódzkich”.

Październik: premiera klasycznej farsy mistrza gatunku Raya Cooneya „Hotel Minister” (reż. Giovanny Castellanos).

Październik: w Międzynarodowym Dniu Niewidomych na Małej Scenie przy szczelnie wypełnionej widowni wystawiliśmy 40. jubileuszową premierę Teatru dla niewidomych i słabo widzących - „Proszę zejść ze sceny” Johna Chapmana.

Październik: w Powszechnym zainaugurowaliśmy nowy, edukacyjno-społeczny projekt - „Poranki w Powszechnym”.  

Listopad: trzecie spotkanie z cyklu „Mistrzowie Scen Łódzkich”. Barbara Połomska i Michał Szewczyk – aktorzy seniorzy naszego Teatru – opowiadali tym razem o swoich karierach filmowych. W trzecim spotkaniu ze względu na chorobę nie uczestniczył Janusz Kubicki.  

Listopad: rozpoczynamy projekt edukacyjny „Ugryźć Tu-wima”, który adresowany jest do uczniów gimnazjów i liceów. Zajęcia przybliżające twórczość Tuwima oraz obejmujące podstawowe zadania sceniczne prowadzą aktorzy występujący w spektaklu „Tu-wim”.
 
 
Grudzień: 41. premiera Teatru dla niewidomych i słabo widzących - „Najdroższy” Francisa Vebera. To najnowsza komedia francuskiego reżysera, scenarzysty i dramaturga Francisa Vebera.  

Grudzień: 42. premiera Teatru dla niewidomych i słabo widzących - „"Rycerz Niezłomny, albo niewola Księżniczki Parekselencji" Macieja Wojtyszki. Bohaterem sztuki jest Rycerz Niezłomny Terazyt Ptyś herbu Dogmat, który w myśl bajkowej konwencji chce uratować księżniczkę Parekselencję z rąk Smoka. Jednak w tej baśni na opak nie wszystko kończy się jak w bajce...
Po spektaklu prezes Okręgu Łódzkiego Polskiego Związku Niewidomych Henryk Ługowski podziękował za inicjatywę, którą Powszechny jako jedyny teatr w Polsce – jak zauważył – realizuje z myślą o niewidomych widzach. "Abyście grali do końca świata i jeden dzień dłużej!" - powiedział.

W sylwestrowy wieczór zaprezentowaliśmy na dwóch scenach spektakle dla niemal 700 widzów. „Tu-wima”, kolaż poezji i piosenek łódzkiego poety oraz „Hotel Minister” mistrza gatunku Raya Cooneya.

BIP