Zmień rozmiar czcionki

Zmień kontrast

Pozostałe

10 premier, 409 przedstawień, nagrody i tłumy widzów. Rok 2019 w Teatrze Powszechnym w Łodzi

Podsumowując rok 2019, dziękujemy Państwu za pełne widownie na naszych spektaklach. Po raz kolejny wspólnie udowodniliśmy, że nie ma rekordów, których nie można by pobić! "Bardzo szanujemy naszą publiczność. Dzięki uczciwej rozmowie zbudowaliśmy z naszymi widzami ogromne przymierze. Daje nam to siłę i wiarę w to, że chcieć znaczy móc" – mówi dyrektor Teatru Powszechnego w Łodzi Ewa Pilawska.

 

6 prapremier i 4 premiery, czyli ryzyko artystyczne zawsze się opłaca

W 2019 roku pokazaliśmy 4 premiery oraz 6 prapremier (czyli pierwszych scenicznych realizacji w Polsce). Prezentacja „niesprawdzonej” w innych teatrach sztuki wiąże się zawsze z dużym ryzykiem artystycznym – dlatego tym bardziej cieszą nas Państwa opinie, wyróżnienia oraz przyznane nagrody.

Prapremierowo zagraliśmy „Wracaj” Przemysława Pilarskiego w reżyserii Anny Augustynowicz (koprodukcja z Teatrem Współczesnym w Szczecinie), spektakl o Gustawie-Herlingu-Grudzińskim (czyli „Ferragosto” Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego), „Dotknąć pustki” Davida Greiga w reżyserii Ewy Pilawskiej (polska prapremiera poprzedziła pierwsze pokazy na londyńskim West Endzie), „Manewry weselne” Marka Crawforda w reżyserii Jakuba Przebindowskiego oraz „Niepodległą. Miasto” w reżyserii Małgorzaty Goździk i Arkadiusza Wójcika oraz „Wykapanego zięcia” w reżyserii Pawła Szkotaka (tekst Krzysztofa Kędziory nagrodzony w konkursie „Komediopisanie”). Zaprezentowaliśmy też 4 premiery w ramach autorskiego cyklu „Teatr dla niewidomych i słabo widzących” - „Kłamstwo” Floriana Zellera, „Dotknąć pustki” Davida Greiga, „Przystojniaczka” Carlesa Alberoli i „Zaręczony pogrążony” Marco Cavallaro. Wyreżyserowała je społecznie (jak wszystkie w cyklu) dyrektor Ewa Pilawska. W 2019 roku świętowaliśmy również 20-lecie spektaklu „Szalone nożyczki”, którego polska prapremiera odbyła się w 1999 roku na naszej Dużej Scenie.

 

XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych,
czyli Łódź teatralną stolicą Polski

W marcu i kwietniu odbywała się 25. jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, dzięki której - jak zawsze – Łódź była centrum teatralnych wydarzeń w kraju.

W Plebiscycie Publiczności widzowie przyznali Tytuł Najlepszego Spektaklu ex aequo spektaklom „Alte Meister" („Dawni mistrzowie”) w reżyserii Thoma Luza z Deutsches Theater w Berlinie oraz „Trojanki” w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (w „Alte Meister” na Dużej Scenie Teatru Powszechnego w Łodzi wystąpiła między innymi Katharine Matz - wybitna aktorka i legenda niemieckiego teatru). Tytuł Najlepszej Aktorki otrzymała Sandra Korzeniak za rolę w spektaklu „Pod presją” w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, a Tytuł Najlepszego Aktora Radosław Krzyżowski za rolę w spektaklu „Rok z życia codziennego w Europie Środkowo-Wschodniej” w reżyserii Moniki Strzępki z Teatru Narodowego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

Podczas Festiwalu widzowie obejrzeli również między innymi „Instytut Goethego” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, „Hymn do miłości” w reżyserii Marty Górnickiej, „Popiół i diament – zagadka nieśmiertelności” w reżyserii Marcina Libera i „Ułanów” w reżyserii Piotra Cieplaka. Teatr Powszechny w Łodzi pokazał dwie prapremiery – wspomniane już wcześniej „Wracaj” oraz „Ferragosto”.

 

Teatr Powszechny w Łodzi – „Kultowe Miejsce”, „Złote Maski” i „Najlepszy, Najlepsza…” 

W 2019 otrzymaliśmy dwie Złote Maski - za Najlepszy Spektakl sezonu krytycy uznali spektakl „Wracaj”, tytuł Najlepszej Aktorki zdobyła Anna Januszewska za rolę Bobby’ego Kleksa w spektaklu „Wracaj”.

Miesięcznik "Teatr" opublikował ranking "Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019". Krytycy teatralni w wybranych kategoriach wskazali najciekawsze zjawiska artystyczne w polskim teatrze. Znaleźliśmy się w tym zestawieniu 4 razy! Jacek Wakar, Wiesław Kowalski i Jacek Sieradzki za "Najlepszą polską sztukę" (ogłoszoną drukiem lub wystawioną)" uznali "Wracaj" Przemysława Pilarskiego, a Henryk Mazurkiewicz za "Najlepszą rolę kobiecą" wyróżnił Monikę Kępkę za rolę córki w spektaklu "Wracaj".

Bardzo cieszymy się z wyróżnień przyznanych przez widzów, wśród których znalazły się Mega Plaster Kultury za Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych („specjalna nagroda przyznawana tym, którzy są wielcy i mają wielką nagrodę"), Plaster Kultury Teatr Powszechny w Łodzi - „Kultowe miejsce” czy „Idol kultury” (pierwsze miejsce w kategorii „Instytucja kultury województwa łódzkiego”).

W dwudziestym ósmym "Subiektywnym spisie aktorów teatralnych” Jacka Sieradzkiego znalazła się aż dwójka aktorów występujących w naszych spektaklach Teatru Powszechnego w Łodzi. Przemysław Chojęta jako aktor „na fali” został wyróżniony za rolę Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Sieradzki za mistrzostwo wyróżnił Annę Januszewską, która w spektaklu „Wracaj” wciela się w rolę Bobby’ego Kleksa.

"Mamy bardzo określony profil artystyczny, ugruntowaną pozycję i przymierze z publicznością. Jedyne, o co jeszcze walczymy, to modernizacja Teatru Powszechnego – szczególnie Dużej Sceny z „przyległościami”. Jesteśmy jedynym łódzkim teatrem, który nie został wyremontowany. Bardzo wierzymy w tę modernizację i robimy wszystko, żeby rozpoczęła się już niebawem" – mówi Ewa Pilawska.

 

409 przedstawień i 4 miliony złotych wpływów

Na koniec podsumowanie w liczbach. W 2019 roku zagraliśmy łącznie 409 przedstawień (w tym prawie 230 na Małej Scenie), zrealizowaliśmy ponad 150 zajęć i warsztatów edukacyjnych. Odwiedziło nas ponad 130 000 osób. Wpływy z biletów oraz pozyskane środki (sponsorzy, dotacja z Ministerstwa Kultury) wyniosły łącznie prawie 4 000 000 złotych. Te rekordowe wyniki po raz kolejny sytuują nas w frekwencyjnej czołówce teatrów dramatycznych w kraju.

Dotacja podmiotowa z Urzędu Miasta Łodzi dla Teatru wyniosła 4 370 000 złotych (+1 000 000 złotych dotacji celowej na Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych).


BIP