Zmień rozmiar czcionki

Zmień kontrast

Pozostałe

25. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (2019 r.)

Niewiarygodne, że minęło już 25 lat. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych przeszedł długą drogę. Razem z Państwem cieszymy się co roku z teatralnych spotkań, powstała wyjątkowa wspólnota skupiona wokół Festiwalu. Dlatego oczywiste było dla mnie, że tematem jubileuszowej edycji powinna być „Publiczność”. Scenę i widownię łączy ulotna więź. Chciałabym, aby temat stał się pretekstem do ważnych rozmów o miejscu odbiorców we współczesnym teatrze. Jaka jest obecnie rola widza w teatrze? Czy w ogóle pamiętamy o widzach? Czy schlebiamy publiczności czy unieważniamy ją? Czy traktujemy odbiorców jak partnerów? Czy w naszych działaniach nie gubimy czasami istoty teatru jako spotkania?

Pierwsze edycje Festiwalu były zupełnie inne i bliżej im było do „impresaryjnego przeglądu” - ale to również dzięki nim znajdujemy się właśnie w tym miejscu. Dziękuję ówczesnemu dyrektorowi Teatru Powszechnego w Łodzi Maciejowi Korwinowi, że zgodził się, abym urzeczywistniła swoje marzenie - stworzyła ten Festiwal. Gdy podczas drugiej edycji (w październiku 1995 roku) inaugurowaliśmy Festiwal spektaklem „Mój przyjaciel Harvey” z Teatru Kwadrat (tego dnia zostałam dyrektorem Powszechnego, a moimi „teatralnymi rodzicami chrzestnymi” stali się grający w tym przedstawieniu Irena Kwiatkowska i Jan Kobuszewski), miałam bardzo wyraźną wizję dalszego rozwoju artystycznego Festiwalu.

Symbolicznie, na ręce Krystiana Lupy (marzyciela o wielkiej odwadze) składam podziękowania dla wszystkich twórców - ludzi teatru, którzy wspierali mnie i wierzyli w rozwój Festiwalu na równi ze mną. Zaprezentowane w Łodzi „Wymazywanie” w reżyserii Lupy stało się kamieniem milowym, który pokazał, że łodzianie podążają za zaproponowaną przeze mnie „przyjemno-nieprzyjemną” wizją. Jej realizacja była możliwa dzięki Radzie Miejskiej, która w 2009 roku przyznała Festiwalowi podmiotową dotację w wysokości miliona złotych i pozwoliła nam rozwinąć skrzydła. Oczywiście na przestrzeni lat nie wszyscy nam sprzyjali – bywało różnie, odczuwaliśmy skutki ekonomicznej cenzury. W tym miejscu dziękuję Piotrowi Dzięciołowi i Jerzemu Czubakowi - reprezentującym Lożę Przyjaciół Teatru Powszechnego - za wsparcie (nie tylko finansowe) i wielokrotny ratunek repertuaru Festiwalu. Również Ministerstwo Kultury przez wiele lat wspierało Festiwal znacznie bardziej niż miasto Łódź, które na kilka lat zamroziło dotację, pozostawiając ją na poziomie 50 tysięcy złotych. Te wahania w finansowaniu nazwaliśmy „syndromem apaszki” - wraz ze zmianą apaszki lub krawata urzędnika przychodzi zmiana sympatii dla instytucji… Być może to dobry temat na jedną z kolejnych edycji? Może warto postawić pytanie, na ile losy teatru zależą od wyborów widzów, a na ile od koloru krawata lub apaszki? Czy „tabakiera jest dla nosa, czy nos dla tabakiery”?

U podstaw Festiwalu leży niewiarygodna praca i wiara w spotkania twórców i widzów - pierwsze edycje zapracowały na kolejne. Dziękuję absolutnie wszystkim dawnym i obecnym pracownikom Teatru Powszechnego, którzy współpracowali przy Festiwalu. Na skutek ewolucji powstał świetny zespół, kilka osób pracuje nad organizacją wydarzenia. Pracą i konsekwencją udało się wypracować markę, dzięki której podczas XXV edycji Festiwalu zobaczycie Państwo między innymi spektakle z dwóch teatrów narodowych oraz Deutsches Theater w Berlinie. 25 lat temu nie do pomyślenia…

Dziękuję Państwu za te 25 lat i zapraszam do rozmowy. Spotkajmy się w Teatrze i miejmy odwagę marzyć.
Ewa Pilawska



 

Program:

8 marca 2019 o 18:30
"Teatr i jego widz" - otwarcie wystawy
Miejsce: Teatr Powszechny w Łodzi, foyer

 

8 marca 2019 o 19:00
"Rok z życia codziennego w Europie Środkowo-Wschodniej", reż. Monika Strzępka (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej)
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi, Duża Scena

 

10 marca 2019 o 19:00
"Alte Meister" ("Dawni mistrzowie"), reż. Thom Luz
 (Deutsches Theater w Berlinie)
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi, Duża Scena

 

15 marca 2019 o 19:00
"Instytut Goethego", reż. Cezary Tomaszewski (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu)
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi, Duża Scena

 

16 marca 2019 o 19:00
Czerwone świnie - koncert
Miejsce: DOM, Off Piotrkowska

 

17 marca 2019 o 15:00
"Herling-Grudziński" - panel dyskusyjny
Miejsce: Teatr Powszechny w Łodzi, Mała Scena

 

17 marca 2019 o 19:15
"Ferragosto", reż. Adam Orzechowski, Prapremiera (Teatr Powszechny w Łodzi)
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi, Mała Scena

 

18 marca 2019 o 19:15
"Ferragosto", reż. Adam Orzechowski (Teatr Powszechny w Łodzi)
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi, Mała Scena

 

23 marca 2019 o 19:00
"Pod presją", reż. Maja Kleczewska (Teatr Śląski w Katowicach)
Miejsce prezentacji: Hala EXPO-Łódź, al. Politechniki 4

 

24 marca 2019 o 15:00
"Publiczność" - panel dyskusyjny (prowadzenie: Katarzyna Janowska)
Miejsce: Teatr Powszechny w Łodzi, Mała Scena

 

24 marca 2019 o 20:30
"Hymn do miłości", reż. Marta Górnicka (Teatr Polski w Poznaniu)
Miejsce: Teatr Powszechny w Łodzi, Duża Scena

 

25 marca 2019 o 19:00
"Trojanki", reż. Jan Klata (Teatr Wybrzeże w Gdańsku)
Miejsce prezentacji: Hala EXPO-Łódź, al. Politechniki 4

 

29 marca 2019 o 19:15
"Wracaj", reż. Anna AugustynowiczPrapremiera
(Koprodukcja Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Współczesnego w Szczecinie)
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi, Mała Scena

 

30 marca 2019 o 16:00
"Wracaj", reż. Anna Augustynowicz
(Koprodukcja Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Współczesnego w Szczecinie)
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi, Mała Scena

 

30 marca 2019 o 19:00
"Popiół i diament - zagadka nieśmiertelności", reż. Marcin Liber (Teatr Modrzejewskiej w Legnicy)
Miejsce prezentacji: Teatr Powszechny w Łodzi, Duża Scena

 

2 kwietnia 2019 o 16:00 i 19:15
"Ułani", reż. Piotr Cieplak, (Teatr Narodowy w Warszawie) - Pokaz Mistrzowski
Miejsce: Teatr Powszechny w Łodzi, Mała Scena


Fotorelacje:

 

Zwycięzcy Plebiscytu Publiczności:

Publiczność XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych oddając swoje głosy (internetowo oraz tradycyjnie – wypełniając karty plebiscytowe) przyznała: 

Tytuł Najlepszego Spektaklu ex aequo spektaklom: 

„Alte Meister" („Dawni mistrzowie”) w reżyserii Thoma Luza 
z Deutsches Theater w Berlinie 

oraz

 „Trojanki” w reżyserii Jana Klaty
z Teatru Wybrzeże w Gdańsku


Tytuł Najlepszej Aktorki

Sandrze Korzeniak
za rolę w spektaklu „Pod presją” w reżyserii Mai Kleczewskiej
z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach


Tytuł Najlepszego Aktora 

Radosławowi Krzyżowskiemu 
za rolę w spektaklu „Rok z życia codziennego w Europie Środkowo-Wschodniej” w reżyserii Moniki Strzępki
z Teatru Narodowego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.


 

W części konkursowej XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych brały udział spektakle: 

  • „Rok z życia codziennego w Europie Środkowo-Wschodniej” w reżyserii Moniki Strzępki (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie)
  • „Dawni mistrzowie („Alte Meister”) w reżyserii Thoma Luza (Deutsches Theater w Berlinie)
  • „Instytut Goethego” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu)
  • „Ferragosto” w reżyserii Adama Orzechowskiego (Teatr Powszechny w Łodzi)
  • „Pod presją” w reżyserii Mai Kleczewskiej (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach)
  • „Hymn do miłości” w reżyserii Marty Górnickiej (Fundacja CHÓR KOBIET, Teatr Polski w Poznaniu, Ringlokschuppen Ruhr, Maxim Gorki Theater Berlin)
  • „Trojanki” w reżyserii Jana Klaty (Teatr Wybrzeże w Gdańsku)
  • „Wracaj” w reżyserii Anny Augustynowicz (Teatr Powszechny w Łodzi/Teatr Współczesny w Szczecinie)
  • „Popiół i diament – zagadka nieśmiertelności” w reżyserii Marcina Libera (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy) 

Prezentowany w ramach Festiwalu spektakl „Ułani” w reżyserii Piotra Cieplaka (Teatr Narodowy w Warszawie) był pokazem mistrzowskim i nie brał udziału w Plebiscycie.


BIP