"Alte Meister" z Deutsches Theater w Berlinie na XXV Festiwalu

W niedzielę 10 marca na Festiwalu zagraliśmy spektakl "Alte Meister" ("Dawni mistrzowie") w reżyserii Thoma Luza z Deutsches Theater w Berlinie. Na Dużej Scenie Teatru Powszechnego w Łodzi zobaczyliśmy tego wieczoru między innymi Katharine Matz - wybitną aktorkę i legendę niemieckiego teatru. Dziękujemy twórcom oraz Wam za ten wspólny wieczór i bardzo ciekawe spotkanie po spektaklu!

"Alte Meister" to teatralna adaptacja powieści Thomasa Bernarda. Reger, krytyk muzyczny, od trzydziestu lat spędza poranki na ławce w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu. Choć nienawidzi muzeów, każdy dzień spędza w otoczeniu mistrzów malarstwa europejskiego. Od 30 lat nie przeczytał w domu żadnej książki - sala Bordona (dzięki odpowiedniej temperaturze i światłu) staje się jego jedyną czytelnią. Przez trzydzieści lat Reger utwierdza się w przekonaniu, że nie istnieją doskonałe dzieła sztuki - każdy z wielkich mistrzów ma jakieś braki, niedociągnięcia. Arcydzieła są arcydziełami tylko na pierwszy rzut oka. Dokładna analiza pozwala mu skutecznie "obrzydzić sobie" każde z nich. Reger obserwuje Tintoretta, ale również odwiedzających muzeum - większość z nich "podziwia" dzieła sztuki. Nie ma nic gorszego od "podziwiania" - mówi. Podziwianie wyklucza myślenie i samodzielny osąd.

Ten rytuał negatywnej kontemplacji Regera jest jednak bezpośrednio związany ze śmiercią żony, którą poznał w Sali Bordona. Powroty do Kunsthistorisches Museum zapewniają mu przetrwanie. Poszukiwanie niedoskonałości w obrazach odzwierciedla jego własną niedoskonałość, fragmentaryczność i niechęć. Wreszcie, Reger wybiera się (wspólnie z przyjacielem) do znienawidzonego przez siebie Burgtheater na "Rozbity dzban". Może to próba walki z samotnością?

Po spektaklu z twórcami rozmawiał Łukasz Drewniak. Thom Luz podkreślał, jak dużą rolę odgrywa w jego spektaklach muzyka, która - jak twierdzi - może być czystszą metodą komunikacji niż język. Mówił również o konstrukcji "Alte Meister" - w jego adaptacji nie ma muzealnej Sali wypełnionej obrazami - dzięki temu łatwiej skoncentrować się na istocie spektaklu. Oglądamy surowe wnętrze, w którym (we mgle) postaci poruszają się niczym senne zjawy. Ponadto, na muzealnej ławce nie zasiada Reger, a jego zmarła żona.

Deutsches Theater
Thomas Bernhard: Dawni mistrzowie
Adaptacja: Thom Luz i David Heiligers
Reżyseria: Thom Luz
Muzyka: Mathias Weibel
Scenografia: Wolfgang Menardi, Thom Luz
Kostiumy: Sophie Leypold
Światło: Thomas Langguth
Dramaturg: David Heiligers

Zdjęcia: Kasia Chmura 


BIP